Canvas menu

Webteksten vanaf 2,5 cent per woord

Wat is een goede SEO-tekst?

Een goede SEO-tekst draagt bij aan het realiseren van een optimale vindbaarheid van uw website, waarbij de focus ligt op het bereiken van de juiste doelgroep, maar wat is een goede SEO-tekst nu eigenlijk? TextMakelaar biedt u een helder overzicht van zaken waaraan aandacht besteed moet worden en waaraan een SEO-tekst dient te voldoen om een goede SEO-tekst te schrijven.

SEO-teksten schrijft u voor de lezer en niet voor Google

SEO-teksten worden vaak geschreven voor Google, waardoor het uiteindelijk een tekst wordt die voornamelijk bestaat uit opsommingen van keywords en weinig interessante informatie. De teksten zijn vaak minder goed of minder aangenaam leesbaar, enkel om aan alle regels en richtlijnen van de zoekmachines te voldoen. Dit betekent eigenlijk dat SEO-teksten ten koste gaan van de professionaliteit van de website. Zonde! Uiteraard is het goed dat de SEO-tekst voldoet aan alle regels en richtlijnen, maar onthoud altijd dat de SEO-tekst vooral interessant moet zijn voor de lezer. U wilt immers dat deze tekst de lezer uitnodigt om verder te kijken op de website.

Een goede SEO-tekst spreekt direct aan

Een goede SEO-tekst spreekt direct aan en hiermee bedoelen we eigenlijk twee zaken. We hebben het op de eerste plaats over het feit dat de SEO-tekst de lezer moet aanspreken, dus moet interesseren, en op de tweede plaats hebben we het over het feit dat de SEO-tekst de lezer als persoon moet aanspreken. Laten we dit eens helder maken.

Een interessante, boeiende, aantrekkende, inspirerende SEO-tekst spreekt de lezer aan en zal aanmoedigen om eens verder te kijken. Dit brengt ons naar het volgende punt, want een lezer voelt zich het meest aangesproken wanneer deze gericht aangesproken wordt. Hiermee bedoelen we dat het verstandig is om in een SEO-tekst woorden te gebruiken zoals je, jij, jouw, u en uw. De lezer voelt zich niet direct aangesproken wanneer er geen aanspreekvormen worden gebruikt of wanneer er naar een breder publiek wordt gekeken, door bijvoorbeeld 'jullie' te gebruiken.

Naar een doel toewerken

Een SEO-tekst heeft een goede opbouw nodig. Om een goede opbouw te kunnen realiseren is het nodig om eerst te bepalen wat u wilt bereiken met de SEO-tekst. Wilt u dat de lezer iets gaat bestellen, iets gaat aanvragen, zich ergens voor gaat aanmelden of bijvoorbeeld iets gaat downloaden? Wanneer u heeft besloten wat u wilt van de lezer, dan kunt u de SEO-tekst hierop aanpassen. Stel dat u wilt dat de lezer wordt aangemoedigd om een bepaald product te kopen, dan is het goed om de SEO-tekst op te splitsen in drie (of vier) duidelijke alinea's.

De eerste alinea is dan bedoeld om het product te omschrijven en om meer informatie hierover te bieden. In de eerste alinea staat dus interessante informatie. In de tweede alinea dicht u zich op het motiveren van de lezer. Waarom zou dit product nu ideaal zijn voor de lezer? De derde alinea wordt gereserveerd voor de zogenaamde call-to-action.

Zoekwoorden en zoektermen

Een SEO-tekst zonder keywords is geen SEO-tekst, dus in een goede SEO-tekst is er ruime aandacht voor zoekwoorden en zoektermen. Hierbij is het goed om ervoor te zorgen dat deze bijzondere aandacht niet teveel opvalt. Creatief zijn is dan ook een pré. Er zijn zoekwoorden en zoektermen en in de meeste gevallen zijn de zoektermen, bestaande uit meer dan één woord, wat effectiever.


Om de SEO-tekst optimaal te laten scoren is het belangrijk om een hoofdkeyword te kiezen en deze in de tekst aan te vullen met twee tot drie ondersteunende keywords. Daarnaast is het altijd goed om gebruik te maken van synoniemen. Verspreid de keywords mooi over de tekst en plaats het hoofdkeyword ook altijd in de eerste zin en dan het liefst zo ver mogelijk aan het begin van de eerste zin.

De plaatsing van de keywords

Vooral de plaatsing van het hoofdkeyword is belangrijk, of dit nu een enkel zoekwoord is of een zoekterm. Deze dient altijd in de SEO titel verwerkt te worden en vervolgens ook in de eerste regel van de SEO-tekst. Verwerk dit keyword ook nog minimaal één keer in een subtitel en het liefst minimaal één keer in elke alineatekst. De ondersteunende keywords worden eveneens over de tekst verdeeld.

Achter de schermen werken keywords ook. Het is daarom belangrijk om het hoofdkeyword ook te verwerken in de meta title en in de meta description. Gebruikt u CMS? Dan kunt u de SEO titel direct invullen in het systeem. Wanneer u gebruik maakt van bijvoorbeeld WordPress, dan is het aan te raden om hiervoor een plugin te installeren. Yoast SEO is een aanrader.

Maak slim gebruik van modifiers

Keywords kunnen slim worden aangevuld met enkele woorden en dit is ook zeker aan te raden in de SEO titel. Dit verhoogt de kans dat u een toppositie in Google weet te pakken. Stel dat u een SEO-tekst wilt schrijven met als belangrijkste keyword 'fiets huren', dan kunt u deze zoekterm uitbreiden met diverse woorden. Denk aan 'Tips fiets huren' of bijvoorbeeld 'goedkoop fiets huren'. De woorden 'tips' en 'goedkoop' zijn modifiers. Veel voorkomende modifiers zijn onder meer: gratis, goedkoop, voordelig, info, informatie, checklist, handleiding en ervaringen. Uiteraard is het wel belangrijk dat de modifiers goed aansluiten op de keywords.

Verwerk linkjes in een SEO-tekst

Linkjes naar interne pagina's doen het altijd goed in SEO-teksten. Probeer in elke SEO-tekst minimaal twee links te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijker naar een volgende pagina kan linken voor andere informatie en daarbij zorgt het ervoor dat de bezoeker vaak meer tijd doorbrengt op de website. Dit laatste vindt Google dan weer leuk, waardoor het een positieve invloed op de ranking zal hebben.

Hoogwaardige SEO-teksten

Doeltreffende en effectieve SEO-teksten van hoogwaardige kwaliteit voldoen aan veelzijdige zaken. Wilt u het schrijven van uw SEO-teksten liever uitbesteden aan ervaren SEO-tekstschrijvers? TextMakelaar helpt u graag verder. Voor meer informatie of een vrijblijvende offerte kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

Over ons

Wij zijn thuis in alle online media. Onze tekstschrijvers kunnen bogen op een jarenlange ervaring in het schrijversvak. Van SEO-teksten tot advertorials; voor alle webteksten kunt u een beroep op ons doen.

Neem voor meer informatie contact met ons op