Canvas menu

Webteksten vanaf 3,5 cent per woord

Lees deze 5 tips voor het schrijven van de beste webshopteksten

Goede webshopteksten schrijven: u ontkomt er niet aan als webwinkeleigenaar. De kennis van uw product of dienstverlening is in overvloed aanwezig, maar hoe krijgt u dit nu verpakt in een wervende webshoptekst? Er komt namelijk nogal wat bij kijken. Zo moet u uw doelgroep eerst weten aan te spreken en vervolgens tot uw gewenste actie laten over gaan. Daarnaast, of eigenlijk sterk ermee verweven, komt dan nog de vindbaarheid van uw webshoptekst in zoekmachines zoals Google. U wilt natuurlijk een zo hoog mogelijke ranking realiseren.

Druk, druk, druk

Stel nu dat u beschikt over al deze kennis en knowhow, waar haalt u dan de tijd vandaan om deze webshopteksten te schrijven? U heeft ongetwijfeld veel meer te doen en hoewel webshopteksten uw prioriteit zouden moeten zijn, worden het onder tijdsdruk al gauw bijzaken. Om u ook in korte tijd te verzekeren van pakkende webshopteksten hebben wij de 5 belangrijkste aandachtspunten op een rijtje gezet.

1 Intonatie

Op de eerste plaats van onze 5 tips staat intonatie, in de breedste zin van het woord. U kunt namelijk bij het schrijven van webshopteksten het beste met een brainstormsessie starten. Dit kan individueel of in groepsverband, afhankelijk van of u ZZP-er bent of in teamverband werkt. Tijdens deze brainstormsessie staan de volgende vragen centraal:

Wat is mijn doelgroep? Op basis hiervan kiezen tussen u-vorm of je-vorm.

 

Wat wil ik met de webteksten bereiken? Korte omschrijving van uw doel.

Wat is mijn USP (Unique Selling Point)? Hetgeen u onderscheidt van uw concurrentie. Dit kunnen lagere prijzen zijn, maar ook snelle(re) service.

Wanneer de antwoorden op bovenstaande vragen helder op papier staan, is de eerste belangrijke stap gezet. U zult merken dat het schrijven u hiermee veel makkelijker af gaat. Vooral de keuze tussen u-vorm of je-vorm is van invloed op uw schrijfstijl en intonatie.

Logischerwijs wordt een andere schrijfstijl gehanteerd voor jongeren die warm gemaakt moeten worden voor een gave gadget, dan voor klanten die een nieuwe wasmachine zoeken. Houd in ieder geval altijd uw doel voor ogen terwijl u uw webshopteksten schrijft.

2 Het juiste lettertype

Het lijkt een futiliteit te zijn, maar het lettertype van uw webtekst kan ervoor zorgen dat u bezoekers ofwel aantrekt dan wel afstoot. Het staat niet voor niets op de tweede plaats van onze 5 tips. Besteed hier dus de nodige aandacht aan. Hou het rustig, want het gebruik van meer dan twee verschillende lettertypes is echt uit den boze. Ditzelfde geldt voor het teveel vetdrukken, onderstrepen of schuindrukken van uw lettertype. Uw eigen smaak is hierin een goede raadgever.

3 Lay-Out

Onze derde tip betreft de lay-out. De lay-out van uw webshoptekst kan onderverdeeld worden in twee subgroepen:

tekstindeling;

design.

Qua tekstindeling is het belangrijk om meerdere alinea’s te gebruiken met aantrekkelijke titels. Al na drie zinnen kunt u overwegen om een nieuwe alinea toe te voegen. Bedenk hierbij dat uw bezoeker waarschijnlijk niet zo heel veel tijd heeft, of wil besteden. De bezoeker zal uw webshoptekst dan ook scannen met het oog. Let u er daarom op dat uw meest essentiële informatie bovenaan staat.

Dan het design. Bijna iedereen vindt het prettig om afbeeldingen te kunnen zien naast de tekst. Deze horen de webshoptekst aan te vullen. Ook instructievideo’s of gebruikersvideo’s doen het erg goed naast de webshoptekst.

4 Zoekwoordkeuze

Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk bij kwalitatief goede webshopteksten. Ook hiervoor is het belangrijk even de tijd te nemen. Check bijvoorbeeld welke zoekwoorden uw concurrentie gebruikt en vermijd deze. Ook zoekwoordsamenstellingen kunnen bijdragen aan een betere optimalisatie van uw website. Zorg hierbij altijd voor een goede ‘keyword density’.

5 Onderscheid u, maar niet met slechte grammatica

Plagiaat wordt door Google genadeloos afgestraft. Daarom is het belangrijk om origineel uit de hoek te komen. Schrijf unieke teksten en kopieer helemaal niets van uw concurrentie. Een andere straf staat u te wachten wanneer u slechte grammatica bezigt. Het zou toch zonde zijn wanneer u door uw originaliteit een hoge score krijgt maar de bezoekers rechtsomkeert maken door slecht taalgebruik?

Over ons

Wij zijn thuis in alle online media. Onze tekstschrijvers kunnen bogen op een jarenlange ervaring in het schrijversvak. Van SEO-teksten tot advertorials; voor alle webteksten kunt u een beroep op ons doen.

Neem voor meer informatie contact met ons op