Canvas menu

Webteksten vanaf 3,5 cent per woord

Search engine optimization: 5 eenvoudige tips!

Search engine optimization (SEO) is bedoeld om de vindbaarheid van een website of webwinkel te optimaliseren. Door goede aandacht te besteden aan search engine optimization kunt u een betere positie in Google krijgen. Dit gaat uiteraard niet zomaar. Google bepaalt de ranking op basis van meer dan tweehonderd factoren. Het is onmogelijk om met al deze factoren rekening te houden. Toch zijn er ook factoren waar u wel zelf makkelijk rekening mee kunt houden. Wij geven u 5 tips om zelf eenvoudig aan de slag te gaan met search engine optimization.

1. Search engine optimization – killer content

Goed werken aan search engine optimization begint met killer content. Wat is nu killer content? Dit is eigenlijk heel simpel. Killer content is véél content. Teksten van 250 woorden gaan het niet meer doen voor uw website wanneer u met search engine optimization aan de slag gaat. U heeft content van minimaal 500 woorden nodig. Hoe langer de artikelen, hoe beter. Betekent dit dat u teksten bewust langer moet gaan maken dan nodig is? Nee, dit is ook niet aan te raden. Natuurlijk, een artikel van 1.000 woorden is beter dan een artikel van 500 woorden, maar dit gaat alleen op wanneer de inhoud van het hele artikel waardevol is. Ga een sterk artikel van 500 woorden dus niet aanvullen met nutteloze tekst om er 1.000 woorden van te maken. Dit doet eerder kwaad dan goed.

2. Het juiste focus keyword gebruiken

Tegenwoordig kijkt Google niet meer naar keyword density, dus het heeft geen zin om u te houden aan 2 tot 5 procent woordherhaling. Wel is het verstandig om gebruik te maken van een focus keyword. Doe een zoekwoordenonderzoek en kies voor een sterk focus keyword waar nog niet veel concurrentie op staat. U kunt hiervoor bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google AdWords gebruiken. Dit focus keyword moet in de eerste en laatste 25 woorden van een artikel voorkomen en kan een aantal keren in tussenkoppen worden verwerkt. Ook dient het focus keyword in de titel te staan. Vervolgens kunt u nog enkele gerelateerde zoekwoorden in de tekst verwerken op natuurlijke wijze. Voor search engine optimization is het vooral heel belangrijk dat de tekst goed leesbaar blijft.

3. Een afbeelding gebruiken

Een afbeelding kan het verschil maken als het gaat om search engine optimization. Wel zijn er enkele zaken waar u rekening mee moet houden. Op de eerste plaats moet de afbeelding echt passend zijn. Plaats dus geen afbeelding die totaal niet kan worden verbonden aan de tekst. U kunt eigen fotomateriaal gebruiken of afbeeldingen downloaden van websites zoals Pixabay.com, Fotolia.com, Shutterstock.com en Morguefile.com. Zorg dat de afbeelding qua grootte goed past op de webpagina. U kunt de foto makkelijk op maat maken met diverse gratis programma’s, zoals bijvoorbeeld Pixlr.com. Tot slot is het heel belangrijk om de alt van de afbeelding in te vullen. Google gebruikt de alt om te weten wat er op de afbeelding staat, zodat deze gerankt kan worden. Zonder alt weet Google niet wat het voor afbeelding is en is ranking niet mogelijk.

4. De meta description

Vul alles in het CMS in. Dit is heel belangrijk voor search engine optimization. De meta description wordt bijvoorbeeld vaak vergeten, terwijl juist deze erg belangrijk is op het gebied van SEO. Probeer de meta description tussen de 156 en 158 tekens inclusief spaties te krijgen. Dan is deze echt optimaal voor search engine optimization. Richt u zich voornamelijk op de mobiele surfer? Dan is het aan te raden om de meta description maximaal 117 karakters inclusief spaties te maken. Dit zorgt ervoor dat de meta description niet op de helft van een zin wordt afgekapt.

5. Heldere alinea’s

Wanneer u goede aandacht aan search engine optimization wilt besteden, dan kunt u dit ook heel eenvoudig doen door content op te splitsen in heldere alinea’s. Maak de alinea’s maximaal 150 woorden lang en voorzie iedere alinea van een kopje. Dit brengt direct meer mogelijkheden om het focus keyword te verwerken. Plaats altijd een witregel tussen de laatste regel van een alinea en de kop van een nieuwe alinea. Dit houdt de tekst prettig leesbaar en makkelijk te scannen. Dit is niet alleen fijn voor de online bezoeker, maar ook voor Google. Zo werkt u dus ook zonder moeite aan search engine optimization.

Over ons

Wij zijn thuis in alle online media. Onze tekstschrijvers kunnen bogen op een jarenlange ervaring in het schrijversvak. Van SEO-teksten tot advertorials; voor alle webteksten kunt u een beroep op ons doen.

Neem voor meer informatie contact met ons op