Canvas menu

Webteksten vanaf 4,0 cent per woord

SEO schrijven? U leest er hier alles over

Voor een buitenstaander lijkt het bestaan van een webshopeigenaar misschien vele malen eenvoudiger dan dat van de traditionele winkelier. Niets is minder waar. E-commerce is een vak apart met veel regels en richtlijnen. Voldoet u hier niet aan? Dan zal uw webwinkel nauwelijks succesvol zijn. Reclame maken is voor de winkelier een kwestie van advertentieruimte kopen. Dit kan op een billboard zijn, in de krant of in een folder. De winkelier noemt het adres van zijn of haar winkel erbij en klaar is Kees. Voor de webshopeigenaar is effectief adverteren niet vanzelfsprekend. Juist de vindbaarheid van de webwinkel is de grootste uitdaging. Dat is nu precies waar SEO om de hoek komt kijken.

Definitie van SEO

SEO is een Engelse term en staat voor: Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie. U kent ongetwijfeld de meest bekende zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing. SEO maakt onderdeel uit van de online marketingwereld en laat zich naar ons idee het best als volgt definiëren: SEO betreft de ontplooiing van die activiteiten die erop gericht zijn een webpagina zo hoog mogelijk te laten scoren in zoekmachines.

Feiten die er niet om liegen

Misschien denkt u wel ‘nou en, wat kan mij een zoekmachine schelen?’. Daar komt u vast van terug wanneer u weet dat circa 90 procent van het online winkelend publiek via een zoekmachine een product of dienst aanschaft. Als webshopeigenaar is het dus heel belangrijk dat uw webwinkel als een van de eerste zoekresultaten naar boven komt bij zoekmachine raadpleging. SEO helpt u daarbij. Om nog maar wat feiten te noemen:

ruim 30 procent van de Nederlandse bedrijven heeft een eigen website;

ruim 50.000 Nederlandse bedrijven realiseren hun omzet (deels) online;

deze bedrijven hebben nu een omzet van ruim € 105 miljard.

Voor al deze drie feiten geldt dat de genoemde cijfers iedere dag groeien.

SEO in de praktijk

Hoe ziet SEO er nu in de praktijk uit? Met andere woorden: wat moet u doen om uw webwinkel van de juiste dosis SEO te voorzien? U legt hiervoor de focus op drie deelgebieden:

link-building (het maximaliseren van externe backlinks);

website optimalisatie (lay-out, gebruik digitale technieken en content);

zoekwoordanalyse (onderzoek naar welke zoekwoorden het meest effectief zijn).

Alles valt of staat met unieke content

Een zoekmachine zoals Google beloont die websites die een unieke en pakkende inhoud bevatten. Content noemt men dat. Zonder hoogwaardige content zal uw website geen goede optimalisatie hebben. Een zoekmachine is continu bezig de kwalitatief beste content voor raadplegers te zoeken en te bieden. Deze zoektocht spitst zich toe op in ieder geval de volgende webtekst-onderdelen:

correct header gebruik;

juiste titel tag(s);

zoekwoorddichtheid, oftewel ‘keyword density’.

Het is belangrijk dat onder andere deze onderdelen uitstekend geïndexeerd kunnen worden.

Daarom een SEO-tekstschrijver

Zoals u kunt lezen zijn er veel zaken om rekening mee te houden bij het opzetten van een goed lopende webwinkel. U vraagt zich misschien al af waar u de tijd vandaan moet halen om u hiermee bezig te houden. En moet u zich nu in SEO gaan verdiepen omdat u anders omzet misloopt? Dat antwoord is heel eenvoudig: nee. Ook hier geldt: schoenmaker blijf bij uw leest. Er zijn namelijk experts op het gebied van SEO regels en richtlijnen. Deze experts worden SEO-tekstschrijvers genoemd. De SEO-tekstschrijver bijt zich vast in uw product of dienstverlening en schrijft vervolgens unieke en wervende SEO-teksten. Dat is een hele geruststelling.

Over ons

Wij zijn thuis in alle online media. Onze tekstschrijvers kunnen bogen op een jarenlange ervaring in het schrijversvak. Van SEO-teksten tot advertorials; voor alle webteksten kunt u een beroep op ons doen.

Neem voor meer informatie contact met ons op