Canvas menu

Webteksten vanaf 3,5 cent per woord

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn teksten die worden geschreven met het oog op Search Engine Optimization, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Eenvoudig gezegd zijn het teksten die bedoeld zijn om een website hoog in de Google zoekresultaten te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen moeten SEO teksten aan bepaalde regels en richtlijnen voldoen. Deze regels en richtlijnen veranderen met regelmaat, vooral omdat Google niet vasthoudt aan een standaard algoritme. Wanneer dit verandert, dan verandert het advies voor de SEO tekst mee. De SEO teksten van 2017 zien er dan ook heel anders uit dan de SEO teksten van 2010, bijvoorbeeld.

De lengte van SEO teksten

Enkele jaren geleden was het voldoende om SEO teksten 250 tot 300 woorden lang te maken. Tegenwoordig is dit eigenlijk niet meer voldoende, zeker niet wanneer u in een branche zit waarin u veel te maken heeft met sterke online concurrentie. SEO teksten moeten nu eigenlijk minimaal 450 tot 500 woorden lang zijn. SEO teksten zijn dan ook bijna dubbel zo lang geworden in de afgelopen jaren. Dit maakt het soms lastig om voldoende tekst te schrijven, maar het biedt wel meer mogelijkheden om dieper op interessante onderwerpen in te gaan.

Een slimme indeling realiseren

SEO teksten hebben een goede en slimme indeling nodig. Het is goed om de alinea’s van een SEO tekst niet langer te maken dan 150 woorden. Hierbij is het raadzaam om opvolgende zinnen niet met dezelfde woorden te beginnen. Variatie is altijd belangrijk. Iedere nieuwe alinea kan worden voorzien van een subtitel, waarbij makkelijk aandacht kan worden besteed aan keywords.

Gebruik van keywords in SEO teksten

Keywords spelen tegenwoordig niet meer zo’n grote rol dan voorheen. Enkele jaren geleden hadden we nog te maken met een zogenaamde keyword density van 2 tot 5 procent. Dit is niet meer het geval. U kunt wel gebruik maken van een keyword, maar deze hoeft niet zo veel meer voor te komen. Het is beter om een focus keyword aan te vullen met ondersteunende keywords en synoniemen. Google wordt namelijk steeds slimmer. Dit betekent dat Google ‘weet’ dat ‘keywords’ en ‘zoekwoorden’ hetzelfde zijn, bijvoorbeeld. Synoniemen werken dus even zwaar mee. Het is aan te raden om het focus keyword in enkele subtitels te plaatsen. Ook hoort deze aan het begin van de tekst te staan en aan het einde van de SEO tekst.

Denk ook aan linkbuilding in de SEO teksten

Linkbuilding speelt ook een belangrijke rol in SEO teksten. Het is voor een betere ranking goed om alle SEO teksten te voorzien van minimaal één interne link en minimaal één externe link. Hierbij is het aan te raden om de externe link te laten verwijzen naar een website waarvan u vrij zeker weet dat deze over een jaar of vijf nog steeds bestaat. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia.

Over ons

Wij zijn thuis in alle online media. Onze tekstschrijvers kunnen bogen op een jarenlange ervaring in het schrijversvak. Van SEO-teksten tot advertorials; voor alle webteksten kunt u een beroep op ons doen.

Neem voor meer informatie contact met ons op